آموزش رجیستر کردن گوشی

سلام به همراهان رایفون

امروز اینجاییم با یه آموزش دیگه :)

اگه میخواین در مورد رجیستری، اطلاعات کسب کنین و یا توی ریجستر کردن گوشیاتون مشکل دارین، تا آخر این آموزش با ما همراه باشین.

 

خب اول از همه بیاین به یه سوال جواب بدیم که رجیستر چیه و اصلا چرا وجود داره؟

طبق آمارها سالانه نزدیک 10میلیون گوشی به صورت قاچاق وارد کشورمون میشن که هیچ نظارت قانونی و درستی روی اونا نیست.

نتیجه اینکه، تقریبا توی یک سال، دو هزار میلیارد تومان هزینه برای کالای قاچاقی می شه!

بخاطر همین دولت اومده طرح رجیستری و ثبت قانونی رو ارائه داده تا هم جلوی قاچاق گرفته شه و هم گوشی توی یه چارچوب خاص باشه.

از طرفی اگه این طرح، درست اجرا شه دیگه لازم نیس نگران کیفیت گوشیایی که میخریم باشیم!

از طرف دیگه هم، به شما این اطمینانو میده که با خرید دستگاهای رجیستر شده، دیگه لازم نیست نگران این باشین که دستگاه تون سلامتیتونو به خطر بندازه.

 

رسیدیم به سامانه  همتا. اول از همه اصلا این همتا چیه؟

سامانه همتا سامانه ایه که برای ثبت موبایل تون توی طرح ریجستری لازم دارین!

این سامانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده تا بتونین موبایلاتون رو توی اون ریجستر کنین.

دسترسی به این سامانه از چندین طریق مختلف ممکنه و شما می تونید از طریق اپلیکیشن، وبسایت، کد USSD و همچنین پیامک ازش استفاده کنین.

 

قبل ورود به همتا، چیزایی هست که مجبور باشم انجام بدم؟

اول از هر چیزی، روی جعبه موبایل موردنظر به دنبال برچسب رجیستری (تحت عنوان رجیستر شده) بگردید و از وجودش اطمینان حاصل کنین. در غیر این صورت، خرید اون گوشی موبایل، کار عاقلانه ای نیست. سپس نوبت به استعلام کد IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) موبایلی که قصد خریدش رو دارید، می رسه.

برای استعلام کد یکتای IMEI فقط کافیه کاراکترهای این شناسه را بدون احتساب خط تیره یا هر چیز دیگه ای به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنین. البته می تونین از کد دستوری #۷۷۷۷* یا اپ سامانه همتا نیز برای اینکار کمک بگیرین و از این طریق، روند استعلام موبایل تون رو دنبال کنین.

پس از انجام این کار، پیامکی با پیش شماره ۷۷۷۷ براتون ارسال می شه که حاوی مدل و اطلاعات موبایلی هست که در حال خریدش هستین. این اطلاعات رو با موبایل مورد نظرتون مطابقت بدین و ببینین که همه چیز سر جای خودش قرار داره یا نه.

 

چطور موبایلمو تو این سامانه ثبت کنم؟

قبل این که برین تو این سامانه، اول IMEI اصلی گوشیتونو با شناسه ای که رو جعبه هست مطابقت بدین.

برای این که IMEI اصلی گوشیتونو پیدا کنیم، کافیه کد #۰۶#* رو شماره گیری کنین تا کد رو براتون نشون بده.

حالا این کد رو با IMEI روی جعبه مقایسه کنین و مطمئن بشین که جعبه ای که در دست دارین، متعلق به همون موبایلی هست که قصد خریدش رو دارین. این کارها رو که انجام دادین، دیگه آماده رجیستر کردن موبایل تون هستید. برای این کار هم سه راه پیش روتون قرار داره که در ادامه به شرح کامل اونا می پردازیم.

 

روش های مختلف ریجستری:

1) کد USSD

راحت ترین روش برای رجیستر کردن موبایل، استفاده از کد USSD هست.چون این کد در هر زمان و مکانی قابل دسترسیه و کاربر حین استفاده از اون نیازی به داشتن اینترنت نداره.

برای شروع اول #۷۷۷* رو شماره گیری کنین تا کد دستوری سامانه به اجرا دربیاد. بعد عدد مربوط به فعال سازی رو وارد کنین و کلید Send رو بزنین. تو پنجره بعدی، شناسه ۱۵ رقمی IMEI موبایل خریداری شده رو وارد کنید و دوباره کلید Send  رو بزنین.

حالا شماره تلفن همراه خودتون رو در پنجره بعدی وارد کنین. در نهایت کد فعال سازی رو در مرحله بعدی بزنین و برای آخرین بار Send رو انتخاب کنین. با به پایان رسیدن این مراحل، کار تقریبا تمومه و فقط کافیه عدد ۱ رو توی صفحه بعدی وارد کنین تا موبایل تون توی سامانه همتا به ثبت برسه. این موضوع به صورتی پیامکی به شما اطلاع رسانی میشه.

 

2) اپلیکیشن سامانه همتا

توی این روش، برای شروع، گزینه «فعال سازی تلفن همراه» رو انتخاب کنین. بعد به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خودتونو توی پنجره اپ وارد کنین و کلید «فعال سازی» رو بزنین.

 

3)وبسایت

توی این روش، اول باید برین توی سایت سامانه همتا، بخش فعال سازی!

از لینک زیر میتونین برای رفتن به این بخش استفاده کنین:

https://hamta.ntsw.ir/Devices/MobileActivation

توی این بخش، مثل اپ، به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خودتون رو در بخش های مربوط به خودشون  تایپ کنین و بعد از زدن کد امنیتی، گزینه فعال سازیو انتخاب کنین.

 

سوال: گوشی من دوسیم کارته، رجیستر میشه؟

به گفته کمیته رجیستری، «در صورتی که گوشی قانونی باشه، در هنگام استعلام اصالت با استعلام یکی از شناسه‌ها، شناسه دیگه نیز در جواب پیامک ارسال میشه. برای فعال سازی هم کافیه تا یکی از سیم کارت ها رو فعال کنین تا سیم کارت دوم هم به طور خودکار فعال شه».

اگر طی فرآیند رجیستری گوشی با دو سیم کارت به مشکل بر خوردید، تو این شرایطی توصیه شده که در صورت داشتن دو یا چند سیم کارت، هر کدوم از اونارو درون تمام شکاف ها (اسلات) قرار داده و به طور جداگانه فعال کنین. در این فرآیند، محدودیتی در استفاده از یک یا چند سیمکارت وجود نداره، بنابراین می‌تونین با قرار دادن یک سیمکارت توی همه شکاف‌ها، گوشیتونو فعال کنین.

 

خب ی سوال دیگه که پیش میاد اینه که، خب من گوشیمو توی این سامانه با شماره خودم رجیستر کردم، بخوام انتقال مالکیت بدم چی؟

برای انتقال مالکیت م فقط کافیه از یکی از ابزارهایی که بهشون اشاره کردیم کمک بگیرین و براساس راهنمای اون، مسیر انتقال مالکیت رو طی کنین. اما از اونجایی که استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*  راحت ترین روش ممکنه، این روشو به شما توصیه میکنیم.

با این روش، اول باید کد دستوری #۷۷۷۷* رو شماره گیری کنین و بین گزینه های موجود «انتقال مالکیت» را انتخاب کنین. تو مرحله بعدی، باید شماره تلفن سیم کارتی که هم اکنون موبایل مورد نظر با اون رجیستر شده رو وارد کنید.

بعد باید به دنبال رمز سیستم همتای سیم کارت قبلی بگردین و توی بخش مربوط به اون تایپ کنین. حالا نوبت به ارسال شناسه IMEI‌ می رسه، شناسه رو وارد کنین و Send رو انتخاب کنین.

با این کار به صفحه ای ارجاع داده می شین که از شما می خواد شماره تلفن همراه جدیدتونو وارد کنین. اطلاعات خواسته شده رو وارد کنین و تاییدشون کنین تا در نهایت، پیامک موفق آمیز بودن پروسه براتون ارسال شه.

 

موبایلای مسافرتی چطور رجیستر میشن؟

براساس چیزی که وزات صنعت، معدن و تجارت  میگه، مسافران با ورود به خاک ایران، باید شناسه IMEI موبایل های خودشون رو در گمرک محل ثبت کنن و عوارضشو هم بپردازن.

با این کار، کد رجیستری موبایل در اختیارتون قرار می گیره و با مراحل بالا میتونین گوشیتونو ریجستر کنین.

 

ممنون که با ما همراه بودین :)

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش