اپل در سری آی‌فون 15 خود از پورت USB-C استفاده خواهد کرد

شرکت اپل در سپتامبر سال جاری از گوشی‌های سری آی‌فون 14 خود رونمایی خواهد کرد. به‌طور کلی انتظار می‌رود که این هندست‌ها بار دیگر از درگاه معمول لایتنینگ استفاده کنند. با این‌حال مدل‌های سری آی‌فون 15 در سال آینده به سراغ پورت USB-C خواهند رفت. این اقدام احتمالا در واکنش به الزامات قانونی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا طی هفته آینده قانون مربوط به یکپارچه‌سازی رابط USB-C را نهایی خواهند کرد.

بر اساس گزارشات، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان پارلمان اروپا به منظور بحث و بررسی این موضوع و دستیابی به یک پیشنهاد مشترک در روز سه‌شنبه 7 ژوئن (17 خرداد ماه) با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. طرف‌های شرکت‌کننده در این رویداد به‌دنبال یکپارچه‌سازی رابط شارژ برای گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و هدفون‌ها هستند. این رابط یکپارچه از محبوبیت بسیار بالایی در میان گجت‌های اندرویدی برخوردار بوده و USB Type-C نام دارد.

اتحادیه اروپا این‌کار را با هدف محافظت از محیط زیست انجام می‌دهد. از این گذشته رابط یکپارچه می‌تواند به‌طور مجدد مورد استفاده قرار گرفته و ضمن کاستن از حجم ضایعات به صرفه‌جویی حدودا 250 میلیون یورویی در هزینه‌های سالیانه کاربران منجر شود.

در واقع اتحادیه اروپا بیش از 10 سال است که پیرامون پیشنهاد یکپارچه‌سازی رابط برای دستگاه‌های دیجیتالی بحث می‌کند. این اتحادیه پیش‌تر سیاست استفاده یکپارچه اکثر دستگاه‌ها از رابط USB micro-B را با موفقیت اجرا کرد. با این‌حال پیشنهاد امروز تعداد بیش‌تری از دستگاه‌ها از جمله آی‌فون‌های اپل را تحت پوشش قرار داده و ‌‌غول کوپرتینویی با این پیشنهاد به شدت مخالفت نموده است.

بر اساس گزارشات، فرصت برای لابی‌گری در اتحادیه اروپا به پایان رسیده و جلسه هفته آینده دومین و احتمالا آخرین جلسه بحث و گفتگو به‌شمار خواهد رفت. اتحادیه اروپا مصمم است تا این توافقنامه در مقیاسی وسیع به مرحله اجرا گذاشته شود و حتی استفاده کامل از پورت USB-C برای شارژ لپ‌تاپ‌ها نیز احتمالا الزامی اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر اپل با تحمیل قانون استفاده از پورت USB-C توسط اتحادیه اروپا مخالف است. با این‌حال تعداد زیادی از تبلت‌های آی‌پد و کامپیوترهای مک اپل در گذشته از رابط USB Type-C استفاده کرده‌اند. با این وجود اکنون شمار زیادی از کاربران آی‌فون‌ خواهان به‌کارگیری پورت USB-C در هندست خود هستند.

اپل در برابر فشارها تسلیم می‌شود

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل پیش‌تر ادعا کرد که اپل طی چند سال آینده نیز کماکان به استفاده از پورت لایتنینگ ادامه خواهد داد. همچنین در گذشته گزارشی منتشر شد که از تمایل اپل برای عرضه آی‌فون بدون پورت حکایت داشت. بر این اساس اپل در عوض عرضه آی‌فون با پورت USB-C ترجیح می‌دهد که گجتی با قابلیت شارژ بی‌سیم و مجهز به فناوری‌های انتقال بی‌سیم داده را روانه بازار کند.

با این‌حال بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها به‌نظر می‌رسد که اپل در برابر فشارهای ناشی از عوامل مختلف بالاخره تسلیم شده است. بنابراین اکنون غول کوپرتینویی بایستی استفاده از پورت USB-C را در دستور کار خود قرار دهد. در واقع اپل بایستی کلیه محصولات عرضه شده خود در بازارهای جهانی را به درگاه USB Type-C مجهز نموده و یک حداقل در دستگاه‌های تولید شده برای بازار اروپا از این پورت استفاده کند. در هر صورت کمپانی آمریکایی دیر یا زود ناچار به استفاده از رابط USB-C خواهد بود.

در حال حاضر اگرچه گوشی‌های آی‌فون کماکان از پورت لایتنینگ استفاده می‌کنند؛ اما تعداد زیادی از محصولات اپل نظیر مک‌بوک‌ها و تبلت‌های آی‌پد به استفاده از درگاه USB Type-C و پشتیبانی از استاندارد تاندربولت 3 یا حتی تاندربولت 4 روی آورده‌اند. استاندارد تاندربولت 4 نه‌تنها در زمینه انتقال داده از سرعت بسیار بالایی برخوردار است؛ بلکه با فناوری شارژ سریع و خروجی ویدیویی سیگنال‌های DP نیز سازگار است.

در این میان برخی کاربران اینترنت نیز حمایت خود از پورت USB-C را ابراز نموده‌اند. از این گذشته اپل به بهانه حفاظت از محیط زیست، عرضه شارژر به‌همراه آی‌فون‌های خود را متوقف نموده است. استفاده از رابط یکپارچه موجب کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی در آینده شده و به حفاظت از محیط‌ زیست کمک خواهد کرد. چنان‌چه سری آی‌فون 15 اپل واقعا از رابط USB-C استفاده کند؛ در این‌صورت چنین پدیده‌ای می‌تواند نگرانی‌ها پیرامون فروش سری آی‌فون‌ 14 را تشدید نماید.

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش