آیفون 14 پرو مکس، نخستین هندست اپل با نمایشگر اولد بدون ناچ به‌شمار خواهد رفت

در حالی‌که شرکت سامسونگ با به‌کارگیری نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه بالاتر و حواشی یکنواخت در تمامی جهات نمایشگر، طراحی سری گلکسی S22 خود را بهبود خواهد داد؛ از سوی دیگر شرکت اپل به‌دنبال بازطراحی جدی سری آیفون ۱۴ خود است. دلیل استفاده از لفظ “جدی” این است که کمپانی از طراحی نمایشگر با حفره کروی‌شکل رونمایی کرده و الگوی نمایشگر ناچ‌دار که از زمان معرفی آی‌فون X در سال 2017 مورد استفاده قرار گرفته و کاربران به وجود آن عادت کرده‌اند را به‌طور کامل تغییر خواهد داد.

 

از سال 2017 به بعد، کاربران به طراحی بحث‌برانگیز ناچ و قرارگیری اجزای تشکیل‌دهنده سیستم فیس آی‌دی اپل در آن عادت کرده‌اند؛ تا آنجا که ناچ به یکی از مشخصه‌های متمایزکننده و منحصربه‌فرد طراحی برای اپل تبدیل شده است.

طی مدت 4 سال گذشته، طراحی ناچ صرفا یکبار مورد بازنگری قرار گرفته است. اندازه ناچ در سری آیفون 13 نسبت به گذشته حدودا 20 درصد باریکتر شده است؛ اما طول آن کمی کشیده‌تر است.

افکت کوچک‌سازی ناچ موجب شده تا نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه آیفون به رکوردی بی‌نظیر برسد. اما در سال آینده شرکت اپل فضای نمایشی قابل استفاده برای پنل آیفون را افزایش داده و این موضوع مایه خرسندی طرفداران خواهد بود.

آیفون 14 پرو بالاخره طراحی ناچ‌دار را کنار خواهد گذاشت!

 

The Elec یک نشریه کره‌ای فعال حوزه فناوری است که در زمینه ردیابی اطلاعات تامین‌کنندگان محلی نمایشگر از سابقه بسیار درخشانی برخوردار است. این نشریه ادعا می‌کند که در حال حاضر شرکت سامسونگ مشغول تهیه دستگاه‌هایی از کمپانی‌های Philoptics و Wonik IPS است. این تجهیزات به منظور ایجاد حفره روی نمایشگرهای اولد سری آیفون 14 با روش برش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ظاهرا اپل پیش‌تر قاطعانه تصمیم گرفته تا گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را بدون نمایشگر ناچ‌دار به بازار عرضه کند. از طرفی سامسونگ دیسپلی نیز مهارت خود در زمینه تولید نمایشگرهای حفره‌دار را به اثبات رسانده و این پنل‌ها از زمان عرضه سری گلکسی S10 تا به امروز به تکامل رسیده‌اند. از آنجا که نمایشگر 6.7 اینچی آیفون 14 پرو مکس در عوض ناچ احتمالا از یک حفره مخصوص دوربین سلفی استفاده خواهد کرد؛ لذا این هندست احتمالا از بالاترین نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه در میان آیفون‌های تولیدی اپل تا به امروز برخوردار خواهد بود.

همچنین آیفون 14 پرو نیز از نمایشگری با حفره کروی‌شکل استفاده خواهد کرد. طراحی حفره کروی‌شکل معمولا از فضای قابل استفاده بیش‌تری در اطراف خود برخوردار بوده و این پدیده نهایتا نمایشگر بزرگتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

سری آیفون 14 پرو از روش (HIAA ((Hole-in-Active-Area سامسونگ استفاده می‌کند. به گفته دست‌اندرکاران صنعت این روش پیشرفته‌ترین فناوری ایجاد حفره روی نمایشگرهای اولد تا به امروز محسوب می‌شود. HIAA از تکنیک حفاری لیزری حین ساخت پنل‌های اولد و مراحل تولید TFE (محصورسازی لایه نازک) استفاده می‌کند.

این فرآیند در خصوص نمایشگرهای اولد انعطاف‌پذیر سامسونگ که در عوض به‌کارگیری لایه زیرین شیشه‌ای از پلاستیک استفاده می‌کنند؛ به‌مراتب چالش‌برانگیزتر است؛ چرا که محیط حفره بایستی به شکلی مجزا در برابر نفوذ اکسیژن و رطوبت مهر و موم شده و بدین‌ترتیب از خرابی LED جلوگیری شود.

به همین دلیل سامسونگ به منظور ایجاد حفره روی نمایشگر از بهترین تجهیزات نظیر سیستم برش لیزری Philoptics و محفظه‌های خلاء Wonik IPS استفاده می‌کند. کمپانی Philoptics به‌تنهایی اعلام کرده که در سال آینده یا همزمان با افزایش سطح تولید آیفون 14 پرو، تجهیزاتی با ارزش 26.9 میلیارد وون (تقریبا 27 میلیون دلار) را در اختیار کارخانه سامسونگ دیسپلی در کشور ویتنام قرار خواهد داد.

این تصمیم احتمالا با توجه به سفارشات نمایشگر شرکت اپل عملی می‌شود. در این راستا خطوط مونتاژ نمایشگر سامسونگ در ویتنام، ظرفیت تولید نمایشگرهای اولد انعطاف‌پذیر خود طی سال آینده را تقریبا 50 درصد افزایش خواهد داد.

روز گذشته مشخص شد که ال‌جی کماکان یکی از نامزدهای تولیدکننده پنل‌های LTPO با نرخ نوسازی بالا برای سری آیفون 14 اپل به‌شمار خواهد رفت. با این‌حال انتخاب این برند نهایتا منوط به نتایج آزمایشات و کیفیت و هزینه ساخت پنل‌های تولیدی خواهد بود.

شرکت تامین‌کننده ابزارهای مورد نیاز ال‌جی موسوم به Avaco پیش‌تر در ماه سپتامبر نیز سرگرم نقل و انتقال و نصب تجهیزات آزمایشی LTPO در خطوط تولید نمایشگرهای اولد ال‌جی با اسامی E6-2، E6-1 و E6-3 بوده است. منابع دست‌اندرکار در وبسایت The Elec ادعا می‌کنند که “ال‌جی دیسپلی در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل خطوط تولید خود به LTPO TFT OLED است؛ با این امید که در سال آینده بتواند بخشی از پنل‌های مورد نیاز اپل را تامین نماید.” اطلاعات کارشناسان وبسایت The Elec، امیدها برای دسترسی اپل به یک تامین‌کننده دیگر نمایشگرهای 120 هرتزی LTPO در زمان عرضه سری آیفون 14 را تقویت نموده است. بعلاوه برخی شایعات پیشین نشان داد که ال‌جی سرگرم توسعه پنل‌هایی با حفره کروی‌شکل برای اپل بوده است.

بر اساس گزارش امروز، شرکت ال‌جی همچنان یکی از بازیگران احتمالی برای تولید پنل‌های جدید حفره‌دار ویژه آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس به‌شمار می‌رود؛ چرا که کمپانی کره‌ای مشغول توسعه فناوری‌هایی برای برش حفره دوربین سلفی در نمایشگرهای LTPO OLED آینده خود است. اما در عین‌حال این شرکت روی ایده دوربین زیر نمایشگر نیز کار می‌کند. در هر 2 حالت سیستم فیس آی‌دی اپل بایستی روی یک آیفون بدون ناچ عمل نماید. اکنون سامسونگ در این عرصه پیشتاز بوده و شانس ال‌جی برای موفقیت به‌ مراتب کمتر خواهد بود.

شرکت سامسونگ با معرفی اسمارت‌فون‌های رده بالای سری گلکسی S22 از چهارمین نسل نمایشگرهای پیشرفته خود با حفره برش‌خورده لیزری رونمایی خواهد کرد. در حال حاضر این شرکت یک هندست مجهز به دوربین زیر نمایشگر با نام گلکسی زد فولد 3 را به بازار عرضه کرده است. چنان‌چه ال‌جی به‌دنبال سهم‌خواهی از کسب‌وکار  نمایشگرهای حفره‌دار آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس باشد؛ در این‌صورت بایستی فورا به آن دست یابد.

در هر صورت به‌نظر می‌رسد که آیفون 14 پرو مکس نهایتا مشابه با یک اسمارت‌فون مدرن تمام‌صفحه خواهد بود. همچنین این هندست از بزرگترین ناحیه نمایشی قابل استفاده در میان کلیه مدل‌های آیفون تا به امروز برخوردار است.

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش