اپل احتمالا میزان سفارشات تولید آی‌فون‌ 14 را 10 درصد کاهش خواهد داد

اپل انتظار دارد که گوشی‌های آینده سری آی‌فون 14 این شرکت با استقبال چشمگیری از جانب مشتریان مواجه شوند. به هرحال سری آی‌فون 13 پرو لقب پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های جهان طی 3 ماهه نخست سال جاری میلادی را به خود اختصاص دادند. اما گزارش منتشر شده توسط موسسه Digitimes (به نقل ا ز وبسایت 9to5Mac) نشان می‌دهد که حتی با وجود پیش‌بینی تقاضای بالا برای آی‌فون‌های سال 202، اپل ناچارا میزان سفارشات تولید آی‌فون 14 را 10 درصد کاهش خواهد داد.

گزارشات برون‌مرزی منتشر شده ادعا می‌کنند که با وجود شایعات مطرح شده مبنی بر سطح بالای تقاضا برای سری آی‌فون 14، اپل میزان سفارشات این هندست‌ها را تا 10 درصد کاهش داده است

نشریه Digitimes که دقت آن در زمینه پیش‌بینی رویدادهای آینده چندان مشخص نیست؛ دیروز اعلام کرد که از آغاز تولید انبوه هندست‌های سری آی‌فون 14 اپل به‌طور کامل اطمینان دارد. با این‌حال این نشریه ادعا کرد که رقم 90 میلیون دستگاهی هدفگذاری شده برای تولید نخستین مجموعه از خانواده آی‌فون 14 حدودا 10 درصد کاهش یافته است. TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل تراشه‌های قراردادی در جهان محسوب می‌شود و اپل مشتری اصلی این کمپانی تایوانی به‌شمار می‌رود. این شرکت طرح‌های تراشه ارائه شده توسط کمپانی‌هایی نظیر اپل را دریافت نموده و محصول نهایی را تولید و به مشتریان خود تحویل می‌دهد. اپل، AMD و انویدیا 3 مشتری اصلی TSMC به‌شمار رفته و میزان سفارشات برخی تراشه‌های خاص خود را کاهش داده‌اند.

انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی سال، تقاضا برای تراشه‌ها افزایش پیدا کند؛ چرا که فرآیند نقل و انتقال تراشه‌های تولید شده با استفاده از گره پردازشی 3 نانومتری کمپانی TSMC آغاز خواهد شد. کوچکتر شدن گره فرآیندی به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده درون تراشه است. این پدیده حائز اهمیت است؛ چرا که افزایش تعداد ترانزیستورها موجب بهبود توان پردازشی تراشه و ارتقاء میزان بهره‌وری انرژی آن خواهد شد.

هر ساله به‌طور معمول شاهد کاهش مقیاس گره فرآیندی مورد استفاده توسط کمپانی‌های تولیدکننده تراشه‌های پیشرفته نظیر TSMC و سامسونگ هستیم. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که تولید تراشه‌های 2 نانومتری تا پیش از سال 2026 آغاز نخواهد شد.

رندر آی‌فون 14 پرو مکس اپل مجهز به یک نمایشگر 6.7 اینچی

هفته گذشته مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل پیش‌بینی کرد که میزان تقاضا برای سری آی‌فون 14 در بازار چین نسبت به مدل‌های نسل فعلی بیش‌تر خواهد بود. آقای کو به منظور ارائه این پیش‌بینی به نظرسنجی از تامین‌کنندگان و خرده فروشان پرداخت و اعلام کرد: “در حال حاضر موجودی پیش‌پرداخت آی‌فون 14 در بازار چین نسبت به آی‌فون 13 به میزان قابل‌توجهی بالاتر بوده و این اختلاف حتی در برخی مناطق معادل 2 برابر است.”

سری آی‌فون 14 احتمالا شامل مدل 6.1 اینچی آی‌فون 14، مدل 6.7 اینچی آی‌فون 14 مکس (بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها این مدل تحت عنوان آی‌فون 14 پلاس روانه بازار خواهد شد)، مدل 6.1 اینچی آی‌فون 14 پرو و مدل 6.7 اینچی آی‌فون 14 پرو مکس خواهد بود. اپل به‌دلیل فروش ضعیف آی‌فون 13 مینی احتمالا از عرضه هندست مینی جدید با نمایشگر جمع‌وجور 5.4 اینچی صرفنظر خواهد کرد.

تصمیم اپل مبنی بر استفاده از پردازنده برنامه متفاوت در مدل‌های غیر پرو سری آی‌فون 14 تا حدودی بحث برانگیز بوده است. به باور برخی کارشناسان، معضل کمبود تراشه موجب شده تا اپل به منظور تامین توان پردازشی گوشی‌های آی‌فون 14 و آی‌فون 14 مکس از تراشه سال گذشته خود موسوم به A15 Bionic استفاده کند. این نیمه‌هادی در گوشی‌های سری آی‌فون 13 اپل نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. به‌طور معمول انتظار می‌رود که اپل تراشه A16 Bionic را با اعمال تغییراتی در تراشه A15 تولید نموده و از تراشه جدید در تمامی مدل‌های سری آی‌فون 14 استفاده کند.

با این‌حال برخی گمانه‌زنی‌های مطرح شده نشان می‌دهند که صرفا گوشی‌های آی‌فون 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس مجهز به تراشه A16 Bionic خواهند بود. این موضوع موجب خشم بسیاری از کاربران آی‌فون شده است. آنها با تعجب از خود می‌پرسند که چرا برای خریداری یک آی‌فون جدید با تراشه قدیمی بایستی مبلغ هنگفتی را پرداخت نمایند. این موضوع بحثی است که احتمالا با رونمایی سری آی‌فون 14 در ماه سپتامبر جزئیات بیش‌تری پیرامون آن شنیده خواهد شد؛ زیرا اپل تاکنون از ارائه هرگونه اطلاعات رسمی پیرامون برنامه‌های خود برای تراشه‌های مورد استفاده در آی‌فون‌های سال 2022 امتناع نموده است.

آیا مینگ چی‌کو اعتبار خود به‌عنوان یک منبع افشاگر اطلاعات دقیق پیرامون اپل را از دست داده است؟

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی TF International در توئیت اخیر خود ادعا کرده که اپل از توسعه تراشه بومی مودم 5G برای آی‌فون‌های خود ناتوان است. این اظهارنظر، بحث‌ها و جدل‌های فراوانی را به‌دنبال داشته است.

بر اساس اعلام این توئیت، اپل در زمینه طراحی تراشه دچار اشتباه شده و کماکان به تلاش‌های خود برای توسعه مودم 5Gبومی ادامه خواهد داد. اپل با هدف کاهش وابستگی خود به کوالکام، پروژه توسعه مودم داخلی خود را آغاز کرد و پیش‌تر تصور می‌شد که این تراشه برای سری آی‌فون 15 طی سال 2023 مورد بهره‌برداری قرار گیرد. آقای کو در توئیت اخیر خود خاطرنشان می‌کند که در نتیجه شکست این پروژه، کوالکام به‌عنوان تامین‌کننده انحصاری مودم‌های 5G برای آی‌فون‌های جدید اپل نقش‌آفرینی خواهد کرد؛ هندست‌هایی که احتمالا در 6 ماهه دوم سال 2023 عرضه خواهند شد. این در حالیست که پیش‌تر تصور می‌شد سهم کوالکام از تولید مودم‌های 5G مورد نیاز سری آی‌فون 15 معادل با 20 درصد باشد.

وبسایت Patently Apple صریحا بیانیه صادر شده توسط آقای کو را غیرمسئولانه خواند؛ چرا که ظاهرا 2 پتنت شرکت کوالکام مانع از به‌کارگیری تراشه‌های مودم 5G بومی توسط اپل شده و این موضوع به صلاحیت اپل به‌عنوان یک برند طراح تراشه هیچ‌گونه ارتباطی ندارد. وبسایت Patently Apple صریحا این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مینگ چی‌کو کماکان منبعی معتبر برای افشای اطلاعات مربوط به محصولات اپل محسوب می‌شود؟ به بیان دقیق‌تر آیا پیش‌بینی وی در خصوص ناتوانی اپل از تولید تراشه مودم 5G بومی از اساس اشتباه بوده است؟ شاید اپل به لحاظ فنی متحمل شکست نشده باشد؛ اما در هر صورت نتیجه کار یکسان است. غول کوپرتینویی از کار کردن با پتنت‌های کوالکام ناتوان بوده است. بی‌تردید افشای اطلاعات دقیق پیرامون محصولات اپل در آینده توسط مینگ چی‌کو موجب می‌شود تا اشتباه اخیر وی به دست فراموشی سپرده شود.

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش