محققان چینی موفق به ساخت تراشه‌ با قابلیت تقلید از سیستم بینایی انسان شدند

محققان چینی با معرفی نیمه‌هادی جدیدی موسوم به Tianmoc در زمینه تراشه‌های الهام گرفته شده از مغز انسان به پیشرفت قابل‌توجهی دست یافته‌اند. این تراشه جدید که توسط دانشگاه Tsinghua رونمایی شده است؛ به منظور ارائه عملکرد بهتر در محیط‌های پیچیده، سیستم بینایی انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

تراشه Tianmoc با یک مانع بزرگ برای هوش مصنوعی یعنی ادراک بصری مقابله می‌کند. تراشه‌های سنتی با تغییرات یا تداخلات نوری ناگهانی دچار مشکل می‌شوند؛ موضوعی که مانع از به‌کارگیری آنها در اتومبیل‌های خودران و سایر سناریوهای کاربردی می‌شود. Tianmoc دارای قابلیت پردازش با سرعت و دقت بالا و مصرف انرژی پایین بوده و در این سناریوهای چالش‌برانگیز برتر ظاهر می‌شود.

این تراشه با الهام گرفتن از مغز انسان، اطلاعات بصری را به اجزای ابتدایی تقسیم نموده و در ادامه این اجزاء با تقلید از درک انسان با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

این رویکرد دو مسیره از روش‌های سنتی پیشی گرفته و عملکرد باثبات سیستم را تضمین می‌کند. تراشه Tianmoc فراتر از اتومبیل‌های خودران و روبات‌ها برای ایجاد تحول در دستگاه‌های روزمره نظیر گوشی‌های هوشمند از پتانسیل کافی برخوردار است.

این نیمه‌هادی با کاهش هزینه‌های تولید امکان ارائه ویژگی‌های جدید را فراهم می‌کند. این پژوهش بر پایه موفقیت قبلی تیم توسعه‌دهنده در زمینه ساخت تراشه Tianjic انجام شده است. Tianjic تراشه دیگری است که با الهام گرفتن از مغز انسان طراحی شده است.

 

 

به باور محققان، تراشه Tianmoc و مدل‌های پیش از آن یک اکوسیستم هوشی شبه مغزی جامع را ایجاد نموده و این موضوع می‌تواند به هموارسازی مسیر برای هوش مصنوعی عمومی کمک کند. این گونه از هوش مصنوعی همانند انسان یاد گرفته و استدلال می‌کند.

تراشه Tianmoc به منزله گامی مهم به سوی آینده‌ای است که در آن، استفاده از فناوری هوش مصنوعی اصیل و الهام گرفته شده از مغز امکان حل مشکلات پیچیده و ساخت برنامه‌های کاربردی پیشگامانه را فراهم خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش