پایداری تقاضا برای آی‌فون 13 احتمالا بر فروش سری آی‌فون‌ 14 اپل تاثیرگذار خواهد بود

اگرچه پیش‌بینی قرارگیری یک شرکت در میان فروشندگان برتر اسمارت‌فون در جهان طی مدت 3، 6 یا 12 ماه آینده کار چندان آسانی نیست؛ اما فصلی بودن پدیده‌ای است که برندهای بزرگ تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی مصرفی به‌ ندرت می‌توانند از آن دوری نموده یا با روشی معنادار آن‌را مهار کنند..

شرکت‌های سامسونگ و اپل بسته به برنامه‌های عرضه محصولات پرچم‌دار خود، ماه‌های خوب و بد و فصل‌های فروش بهتر و بدتر را پشت سر می‌گذارند و معمولا در موقعیت‌های تقریبا یکسانی قرار می‌گیرند. امروزه برخی شرکت‌های فعال در حوزه تحقیقات بازار اقدام به انتشار گزارشات فصلی و سالیانه پیرامون عملکرد کمپانی‌های مختلف می‌کنند. یکی از این موسسات Strategy Analytics نام دارد.

اما عوامل و متغیرهای متعددی وجود دارند که لزوما نوسانات فصلی در ارقام فروش را از بین نبرده و در عوض بعضا میزان تقاضا برای برخی محصولات خاص را به شکل غیرمنتظره‌ای افزایش یا کاهش می‌دهند. به‌عنوان مثال حداقل بر اساس داده‌های جدید موسسه تحقیقاتی Wave7 Research که به دست یکی از تحلیل‌گران موسسه JP Morgan رسیده و توسط وبسایت AppleInsider منتشر شده است؛ با وجود فاصله زمانی اندک تا موعد رونمایی از سری آی‌فون‌ 14 اپل، میزان نقل و انتقال گوشی‌های خانواده آی‌فون‌ 13 به‌طرز شگفت‌انگیزی پایدار بوده است.

آیا میزان محبوبیت آی‌فون‌ 14 در میان مشتریان کمتر از حد مورد انتظار خواهد بود؟

با توجه به گزارش خبرگزاری بلومبرگ در اوایل ماه آگوست امسال به‌نظر می‌رسد که فروش سری آی‌فون‌ 14 تا پایان سال 2022 با فروش اولیه سری آی‌فون 13 طی سال میلادی گذشته کم و بیش مشابه خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که آیا سری آی‌فون 14 اپل موفقیت خانواده آی‌فون‌ 13 را بار دیگر تکرار خواهد کرد یا خیر

با نگاهی به گذشته کمی دورتر می‌توان استدلال کرد که فروش آی‌فون‌ 14 احتمالا حتی از نسل‌های پیشین نیز پیشی خواهد گرفت. اما سامیک چاترجی؛ تحلیل‌گر موسسه JP Morgan با این نظریه خوشبینانه کاملا مخالف بوده و معتقد است که تعداد کاربرانی که خریداری گوشی‌های آی‌فون را به تعویق می‌اندازند؛ کمی بیش‌تر از حد معمول است. این پدیده از انتظار پیشرفت‌های محدود در قابلیت‌های سری آی‌فون 14 و افزایش قیمت احتمالی برای گوشی‌های رده بالای آینده اپل ناشی می‌شود.

بی‌تردید این خبر از یک منظر برای اپل مایه خرسندی خواهد بود؛ چرا که نشان می‌دهد فروش مدل‌های خانواده آی‌فون‌ 13 در مقایسه با سری‌های گذشته آی‌فون کماکان بالا است. اما این وضعیت به‌صورت بالقوه می‌‌تواند موجب بروز مشکلات بزرگی در سایر جوانب شود. البته پایگاه مشتریان اپل احتمالا به اندازه‌ای بزرگ است که هم موفقیت تجاری فوری سری آی‌فون 14 طی ماه آینده را تضمین نموده و هم فروش بالای سری آی‌فون 13 تا اواسط ماه سپتامبر و احتمالا پس از آن‌را در حد ثابتی حفظ نماید.

به هرحال این همان پدیده‌ای است که سال گذشته نیز طی همین دوران اتفاق افتاد. در آن زمان میزان تقاضا برای سری آی‌فون 12 در حد ثابتی باقی ماند و سپس اپل عرضه خانواده آی‌فون‌ 13 در بازارهای جهانی را آغاز کرد. واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. بنابراین حداقل در مقطع کنونی، شرکت اپل بایستی از موفقیت چشمگیر سری آی‌فون 13 در بازارهای جهانی خرسند باشد. همچنین این شرکت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت مدل‌های خانواده آی‌فون‌ 14 احتمالا بایستی به‌دنبال کشف یک راهکار باشد.

محبوبیت خانواده آی‌فون‌ 13 اپل تا چه اندازه است؟

به بیان خلاصه و البته دقیق بایستی خاطرنشان کرد که مدل استاندارد آی‌فون‌ 13 تقریبا 22 درصد از کل اسمارت‌فون‌های ثبت شده توسط اپراتورهای ایالات‌متحده طی ماه جولای را به خود اختصاص داده است. آی‌فون‌ 13 پرو مکس نیز سهمی 20 درصدی از بازار طی این دوره را تصاحب نموده است. سهم آی‌فون‌ 13 پرو برابر با 16 درصد و سهم آی‌فون‌ 13 مینی بسیار ناچیز و تنها برابر با 3 درصد بوده است. بنابراین مدل استاندارد آی‌فون‌ 13 کماکان قهرمان بلامنازع بازار اسمارت‌فون ایالات‌متحده محسوب می‌شود.

این ارقام از سهم خیره‌کننده‌ 61 درصدی برای مدل‌های چهارگانه سری آی‌فون 13 در دوران خارج از فصل فروش حکایت دارند. سایر هندست‌های تولیدی اپل مجموعا سهم 5 درصدی از بازار را به خود اختصاص دادند. بنابراین سهم آی‌فون‌ از بازار اسمارت‌فون آمریکا مجموعا به 66 درصد می‌رسد. به عبارت دیگر از هر 3 اسمارت‌فونی که طی ماه گذشته میلادی به‌طور مستقیم توسط شرکت‌های مخابراتی AT&T، ورایزن و T-Mobile به فروش رسیده است؛ 2 عدد از آنها توسط اپل تولید شدند. این عملکرد خیره‌کننده‌ در وهله نخست مدیون فروش بالای سری آی‌فون 13 پیش از معرفی رسمی خانواده آی‌فون‌ 14 است.

نکته جالب‌ توجه اینکه این اعداد و ارقام با وجود فعالیت‌های تبلیغاتی پیرامون عملکرد فصلی ضعیف اپل به ثبت رسیده‌اند. اگرچه این موضوع در آستانه رونمایی از گوشی‌های تاشو جدید گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4 برای برند سامسونگ نیز صادق بوده است. نهایتا بایستی خاطرنشان کرد که فروش آی‌فون 13 توسط اپراتورهای مخابراتی AT&T و ورایزن رکوردی استثنایی را به ثبت رسانده و برای اپراتور T-Mobile نیز اندکی کمتر بوده است. این در حالیست که اپراتور T-Mobile به‌طور سنتی یکی از مقاصد محبوب خرید در میان علاقه‌مندان به دستگاه‌های اندرویدی محسوب می‌شود.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش