پرتاب اولین ماهواره به فضا

63 سال پیش، در تاریخ 4 اکتبر 1957، مصادف با 12 مهر 1336، اولین ماهواره فضایی تاریخ به نام اسپوتنیک-1 به معنای همسفر-1، توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور واقع در قزاقزستان، به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب این ماهواره را می‌توان شروع عصر فضا و رقابت کشورهای مختلف برای دستیابی به جهان ناشناخته نامید.

این ماهواره که با نام «پی-اس-1» یا «ماهواره مقدماتی-1» نیز شناخته می‌شد، به مدت سه ماه با سرعتی برابر 29000 کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کرد و بطور متوسط هر 92 دقیقه یکبار، یک مدار کامل را می‌پیمود.

سیگنال‌های رادیویی این ماهواره بصورت «بیپ بیپ»های متوالی با فرکانس 20005 و 40001 مگاهرتز به زمین مخابره می‌شدند و توسط گیرنده‌های رادیویی در اقصی نقاط زمین قابل دریافت بودند.
پرتاب اسپوتنیک-1 چه به لحاظ علمی و چه از نظر سیاسی یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم محسوب می‌شود.
مطالعه امواج رادیویی دریافتی از اسپوتنیک-1 در زمین، اطلاعات زیادی را در مورد حرکت امواج رادیویی در یونوسفر برای دانشمندان فراهم آورد.
همچنین با اندازه‌گیری کاهش سرعت مداری اسپوتنیک-1 به خاطر اصطکاک با لایه‌های فوقانی اتمسفر زمین، پژوهشگران برای نخستین بار توانستند چگالی لایه‌های فوقانی اتمسفر زمین را با دقت بالایی تخمین بزنند.
ارسال پیام‌های رادیویی از ماهواره اسپوتنیک-1 به مدت 22 روز و تا خالی شدن باتری‌های آن ادامه داشت. سرانجام مأموریت اسپوتنیک-1 پس از سه ماه و طی مسافتی بیش از 60 میلیون کیلومتر در مدار زمین، در تاریخ 4 ژانویه 1958 (14 دی 1336) با سقوط آن به جو زمین به پایان رسید و در اثر اصطکاک شدید با اتمسفر سوخت و از بین رفت.

 

ماهواره اسپوتنیک-1 یک ماهواره کروی شکل آلومینیومی با قطر 58 سانتیمتر بود که چهار عدد آنتن مخابراتی به بدنه آن متصل بودند. باتری‌ها، ابزارهای الکتریکی و دستگاه‌های مخابراتی آن در محفظه‌ای بسته در داخل آن قرار داشتند. درون اسپوتنیک-1 با گاز نیتروژن و فشاری برابر 1,3 بار (130 کیلوپاسکال) پر شده بود.

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش